کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

معرفی جنگل زیبای کرسف

زمرد پنهان کرسف



جنگل کرسف از مبداء چشمه تاریخی کرسف تا جنوب آن به طول پنج کیلو‌متر و با مساحتی بالغ بر 20 کیلو‌مترمربع کشیده شده و هسته مرکزی آن کاملاً بکر و دست نخورده باقی مانده است و پوشش گیاهی آن شامل درختان بید، کاهو، سرو، زرشک و ... است.

ایرانی‌ها از زمانهای دور به مسافرت و رفتن از شهری به شهر دیگر شهرت داشته‌اند و شاعران و ادیبان ایرانی هم سفر‌نامه‌های زیادی را از سفرهای خود برجای گذاشته‌اند که نشان‌ از اهمیت سفر در فرهنگ ایرانی‌ها دارد.
گاهی مسافرتها تنها به چند روز محدود شده و مقصد نهایی همه مسافرتها مناطق سرسبز شمال کشور است. اما هستند مکانهایی که با وجود نداشتن وسعت جنگلهای شمال از نظر سرسبزی و طراوت دست کمی از ‌آن مناطق ندارند. جاهایی که حداقل برای زنجانی‌ها چندان دور از دسترس نیستند و می‌توانند سیل وسیع مسافران استانی را برای مسافرتهای کوتاه و چند روزه به سمت خود گسیل کنند. 

یکی از مناطق سرسبز استان که می‌توان گفت به علت عدم اطلاع‌رسانی مناسب و شناخت مردم از این منطقه همچنان گمنام مانده و کمتر کسی از سرسبزی و زیبایی آن اطلاع دارد، جنگل زیبای کرسف در شهرستان خدابنده است. این جنگل طبیعی و بسیار زیبا در سطح شهرستان بی‌نظیر بوده و از لحاظ توریستی و گردشگری منحصر به فرد می‌باشد.
جنگل کرسف از مبداء چشمه تاریخی کرسف تا جنوب آن به طول پنج کیلو‌متر و با مساحتی بالغ بر 20 کیلو‌مترمربع کشیده شده و هسته مرکزی آن کاملاً بکر و دست نخورده باقی مانده است و پوشش گیاهی آن شامل درختان بید، کاهو، سرو، زرشک و ... است.  

 

اطراف این جنگل نیز توسط باغهای سرسبز میوه اهالی رشهرک کرسف محصور شده که شامل باغهای میوه‌های مختلف سردسیری مانند گردو، انگور، زرد‌آلو، آلوچه، سیب، گلابی، بادام، گیلاس، شلیل و ... می‌باشد که قسمتی از میوه مورد نیاز منطقه خدابنده را تأمین می‌کند.
از سوی دیگر سرسبزی و تنوع پوشش گیاهی این جنگل باعث شده تا سکونتگاه حیواناتی چون روباه، خرگوش، موش صحرایی و پرندگانی مانند فاخته و بلبل باشد که هنگام سیر در داخل جنگل به راحتی می‌توان شنونده آواز زیبای پرندگان این جنگل بود. حتی در برخی از مناطق این جنگل فشردگی پوشش گیاهی به حدی است که مانع پیشرفت بیشتر به سمت مرکز جنگل می‌شود. یکی از دلایل به وجود آمدن چنین پوشش گیاهی را در کرسف می‌توان وجود منابع آبی کافی در این منطقه دانست که شامل منابع آبی سطحی حاصل از ذوب شدن برفهای منطقه و بارش باران و منابع آبی زیر‌زمینی متشکل از قناتها و چاهها و همچنین چشمه‌هایی مانند «ساری‌کورپی» می‌شوند. تنها رودخانه مهمی که از کرسف عبور می‌‌کند رودی به نام «آشاقی‌چای» است که از کوه قیدار سرچشمه گرفته و پس از عبور از نواحی جنوبی کرسف به رودخانه قزل‌اوزن می‌ریزد.
جنگل کرسف پل ارتباطی بین چشمه تاریخی کرسف و سد تاریخی امیرجهانشاه‌خان می‌باشد یعنی اگر از شمال کرسف به جنوب آن سیری داشته باشید یک زنجیره گردشگری پنج کیلو‌متری شامل پارک جدید‌الاحداث، امامزاده عبدا...، چشمه تاریخی کرسف، حسینیه تاریخی و امامزاده مریم، جنگل طبیعی و سد تاریخی امیر را مشاهده می‌کنید.  

 


نکته قابل توجه در مورد سد امیر کرسف این است که باوجود به میدان آمدن تکنولوژیهای جدید و ماشین‌آلات مختلف هنوز کسی نتوانسته این سد قدیمی را بازسازی کند.
با همه اوصافی که از جنگل کرسف شد ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که علی‌رغم گذر زمان و بی‌توجهی مردم و مسئولان و تحمل خشکسالی سالهای اخیر کماکان استوار و سرسبز باقی مانده و با اندکی توجه و سرمایه‌گذاری و ایجاد حداقل زیرساختهای لازم می‌تواند به یک قطب گردشگری برای شهرستان خدابنده تبدیل شود.
اگر بی‌توجهی‌ها به این پوشش گیاهی بکر و دست‌نخورده ادامه یابد و اقدام مؤثری در جهت پاکسازی موارد آلوده‌کننده آن صورت نگیرد دیگر نمی‌توان شاهد فشردگی پوشش گیاهی آن و شنونده آواز پرندگان این جنگل بود.  

 


از طرف دیگر معرفی این جاذبه بی‌نظیر در شهرستان به استانهای دیگر بدون شک درآمد زیادی را نصیب شهرک کرسف و شهرستان خدابنده خواهد کرد که وضعیت موجود باعث شده استفاده لازم از این ثروت خدادادی صورت نگرفته و همچنان مغفول بماند.

منبع: روزنامه مردم نو







 


 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
افشار 1393,03,22 ساعت 02:47 ب.ظ

سلام خسته نباشید،
سایت بسیار خوبی دارید ولی بهتر هم میشه کرد بعنوان مثال : در این مطلب از جنگلهای کرسف تعریف کردید اما دربغ از چند عکس از این پوشش زیبای جنگلی!

با تشکر از پیشنهاد شما، عکسها اضافه شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد