کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

شیخ آقامحمد ذوالقدر


مشاهیر کرسف

 مرحوم شیخ آقامحمد ذوالقدر معروف به آقا شیخ محمد کرسفی فرزند مرحوم ملامحمدعلی یکی از علما و فضلای بزرگ قرن معاصر می‌باشد که در سال 1301 (هـ .ق) در کرسف به دنیا آمد و 5 شعبان سال 1381 (هـ .ق)  وفات یافته و به خاک سپرده شد. پدر وی نیز از روحانیون فاضل و برجسته آن دوران بود. مردم کرسف از جمله ریش‌سفیدان و معمرین کرسف از شیخ به عنوان عالمی وارسته و بسیار دانا یاد می‌کنند. یکی از معمرین کرسف می‌گفت:‌ آقا شیخ محمد 60 سال پیش در پای منبر از آینده کرسف برای مردم تعریف می‌کرد و می‌گفت زمانی فرا خواهد رسید که تمام کوچه‌ها و خیابانهای کرسف چراغانی خواهد شد، آب چشمه کرسف از شرق به غرب و از شمال تا جنوب در زمینهای کرسف به جریان خواهد افتاد و زمانی فرا خواهد رسید که تمام راههای دور، نزدیک خواهند شد و زمانی می‌رسد که سید نورانی خواهد آمد و بساط تخت سلطنت شاه را برهم خواهد ریخت.

این شخص در ادامه سخنانش می‌گوید: از شیخ پرسیدم شما چگونه این قدر مطمئن از آینده سخن می‌گویید در پاسخم گفت من نمی‌گویم تاریخ اینها را می‌گوید.
حالا هم به عینه می‌بینیم که هر آنچه شیخ گفته به واقعیت پیوسته است. به کمک نیروی برق همه جا چراغانی شده، آب چشمه کرسف به منبع پمپاژ و همچون خون در رگهای بدنه سرزمین کرسف به جریان افتاده، از طریق تلفن، راه و دیگر امکانات ارتباطی راههای دور همچون یک دستگاه پیچیده سیستم عصبی با هم ارتباط نزدیک پیدا کرده‌اند و مهمتر از همه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری همان سید نورانی بود که بساط تخت استبداد و خودکامگی شاهان ایرانی را به هم ریخت. مرحوم آقا شیخ محمد از طرفداران و نظریه‌پردازان متعصب حکومت الهی و اسلامی بود و سالها پیش مردم کرسف را با چنین حکومت دینی آشنا کرد. به طوری که شهید مظفر ذوالقدر کرسفی از بستگان وی تحت تأثیر سخنان وی قرار گرفته و عازم تهران می‌شود و در راه تحقق حکومت اسلامی به جمعیت فداییان اسلام و در رأس آن به شهید نواب‌صفوی می‌پیوندد و سرانجام در راه مبارزه با استبداد جان خود را فدای اسلام می‌کند.
 
اما ممکن است این سؤال در ذهن بعضی خطور کند که چرا ایشان با آن شخصیت علمی و بلوغ فکری کرسف را برای سکونت و تبلیغ خود انتخاب کرده بود. باید اذعان کرد اولاً زادگاه ایشان کرسف بود و اعتقادشان بر این بود که انسان در خاک یا سرزمینی که در آن به دنیا آمده باید به آن خدمت کند و شخص مفیدی برای آن باشد و دوم و مهمتر از آن اینکه آن موقع کرسف مرکز حکومت ولایت خمسه بود و تمام روستاها برای حل مشکلات خود به کرسف مراجعه می‌کردند حتی بیشترین مسائل شرعی مردم روستاهای اطراف توسط آقا شیخ محمد پاسخ داده می‌شد. البته ایشان آن موقع علی‌رغم کمبود امکانات در راستای رشد علمی خود مسافرتهایی را نیز انجام داده و با مراجع عظام آن زمان در ارتباط بودند.
مرحوم ملامحمد‌علی پدر آقا شیخ محمد نیز از علمای بزرگ آن دوره بودند و بدون تردید یکی از عواملی که باعث پیشرفت علمی و رشد اخلاقی و فکری شیخ شده‌اند راهنماییها و زحمات پدرشان بوده است.
حکومت‌گران آن دوره مخصوصاً خوانین سلسله افشار که مقر حکومت آنها کرسف بود احترام خاصی به آقا شیخ محمد و پدرش قائل بودند زیرا آنان از نفوذ مذهبی و فوق‌العاده شیخ روی مردم منطقه کاملاً آگاه بودند.
آن زمانها محکمه (دادگاهی) در منطقه وجود نداشت ایشان علاوه بر فعالیتهای علمی و مذهبی مرجع و ملجاء مردم ستم‌دیده‌ای بودند که برای احقاق حقوق از دست رفته خود به وی مراجعه می‌کردند و ایشان با آغوش باز آنان را می‌پذیرفتند و در راستای احقاق حقوق آنان ایستادگی می‌کردند.
تأثیر تعالیم مرحوم آقا شیخ محمد بر روی مردم منطقه علی‌الخصوص مردم کرسف کاملاً مشهود بود به طوری که در سطح شهرستان خدابنده قیام انقلابی شهید مظفر ذوالقدری در راستای برچیدن حکومت استبدادی حاصل یک تربیت اسلامی بود و یا قیام مرحوم علی‌محمد با سلاح قلم و زبان شعر علیه حکومت فئودالیستی و کشته شدن او در این راه حاصل تعالیم روشنگرانه شیخ بود و دهها مورد دیگر که بیان آنها به اطاله کلام می‌انجامد.
اما متأسفانه آن طور که باید و شاید ما افرادی همچون شیخ‌محمد کرسفی را نشناخته‌ایم و یا از آثار و تألیفات دیگر وی اطلاعی نداریم شناساندن این قبیل افراد وظیفه اهل علم و اهل قلم است زیرا اگر این بزرگان و آثار آنها برای مردم ایران اسلامی مخصوصاً جوانان منطقه شناسانده نشود چه بسا در ‌آینده‌ای نه چندان دور این بزرگان و زحمات چند ساله آنان به ورطه فراموشی سپرده شود.

توسط: آقای فیض‌ا... شیرازی

روزنامه مردم نو

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام ممنون

ذوالقدر 1396,08,10 ساعت 11:54 ب.ظ

سلام
لطفامنبع اطلاعات تون روبیان کنید.

سلام
زیر مطلب، منبع قید شده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد