کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

کرسف؛ شهری در قامت روستا/ مصاحبه همشهری با آقای داود افشاری رئیس سال دوم شورای شهر کرسف

 
«کرسف» 18 ماه است که به‌عنوان شهر معرفی شده است. شهری که با وجو دارا بودن زیبایی ظاهری هنوز زیرساخت‌های لازم برای شهر شدن را ندارد.
مردم کرسف مدت‌هاست که در انتظار حضور « جمشید انصاری»  استاندارشان هستند تا شاید بتوانند مشکلات خود را با مسئولشان در میان بگذارند و برای مشکلات مهمی همچون آب شرب غیر‌بهداشتی‌شان راه‌حلی پیدا کنند. آب نامناسبی که بارها مشکلات پوستی برای ساکنان این شهر ایجاد کرده است.
« داود افشاری » رئیس شورای اسلامی شهر کرسف با بیان این‌که جمعیت شهر کرسف 4800 نفر است، به خبرنگار همشهری می‌گوید: از زمان تشکیل شورای شهر تاکنون 4 کیلومتر جدول‌گذاری شده و 2 بانده کردن خیابان سهروردی و ترمیم کانال‌های فرسوده در حدود 600‌متر عملیاتی شده است.  
وی با بیان این‌که کانال‌کشی جنوب خیابان امام(ره) از میدان تمدن تا جاده بیجار یکی دیگر از اقدامات شورای این شهر است، ادامه می‌دهد: 2 بانده کردن خیابان «حکیم احمد ابن فارس زهراوی کرسفی» و ساخت و نصب مجسمه این حکیم در میدان مربوطه نیز یکی از اقدامات خوب به شمار می‌آید.
طبق نوشته‌های تاریخی حکیم احمد ابن فارس زهراوی کرسفی ادیب و دانشمند زبان عربی و فقیه شافعی بود و در فقه و کلام و نحو نیز مناظره می‌کرد. وی یکی از دانشمندان قرن 4 هجری قمری است.

 آب فاضلاب
رئیس شورای شهر کرسف با ابراز ناراحتی نسبت به وضعیت نامناسب شهر کرسف و نبود همکاری لازم از سوی مسئولان برای حل مشکلات، بیان می‌کند: به دلیل وجود مشکلات بسیار در این شهر، کرسف نباید شهر می‌شد و با نام روستا این مشکلات را تحمل می‌کرد. وقتی روستایی بعد از مدت‌ها شهر می‌شود باید زیرساخت‌های لازم را نیز داشته باشد که متأسفانه این زیرساخت‌ها هنوز در این شهر مهیا نشده است. وی با اشاره به این‌که خوشبختانه مردم این شهر از گاز برخوردار هستند و در گرمایش خانه‌های خود مشکلی ندارند، اضافه می‌کند: بزرگ‌ترین مشکلی که طی 20 سال گذشته مردم این شهر را شاکی کرده است مربوط به وضعیت بسیار بد آب شرب کرسف است. افشاری با بیان این‌که آب شرب مردم شهر از چشمه تاریخی کرسف تأمین می‌شود، می‌گوید: در قسمت بالای این چشمه حدود 50 خانوار زندگی می‌کنند و هر یک نیز چاه  فاضلابی برای خانه‌هایشان حفر کرده‌اند که به حتم این فاضلاب‌ها به این چشمه نیز راه یافته است. مردم کرسف درواقع آب فاضلاب مصرف می‌کنند. کارشناسان بهداشت غیربهداشتی بودن آب این چشمه را تأیید کرده‌اند. بارها شاهد بروز بیمای‌های پوستی از جمله قارچ بوده‌ایم که این موضوع با کلرزنی نیز حل نشده است.
وی اضافه می‌کند: متأسفانه از روزی که کرسف تبدیل به شهر شده است بررسی مسائل مربوط به آب این شهر به اداره آب و فاضلاب شهری انتقال داده نشده است زیرا اداره آب و فاضلاب روستایی به دلیل مشکلات مالی هنوز این انتقال را میسر نکرده است.

پوسیدگی لوله‌ها
این مسئول با اشاره به این‌که لوله‌کشی‌های آب این روستا در سال 1354 انجام شده است و هم‌اکنون کاملاً پوسیده شده‌اند، ادامه می‌دهد: وضعیت لوله‌های آب فرسوده این شهر به قدری نامطلوب است که در قسمت‌هایی ترک‌هایی ایجاد و لوله‌ها سوراخ شده‌اند در نتیجه لجن‌ها به داخل لوله راه‌ می‌یابند و وقتی شیر آب را باز می‌کنید در ابتدا شاهد خارج شدن لجن هستیم. مسئولان باید راهی برای حل مشکل آب شرب کرسف بیابند.
افشاری با بیان این‌که خوشبختانه به‌رغم همکاری نکردن بیشتر مسئولان، فرماندار قیدار برای‌ آبادانی این شهر اعتباری را اختصاص داد، می‌گوید: 4 سال قبل مسئولان خبر از ساخت مجتمع آب در روستای آبی سفلی به مردم دادند که قرار بود از طریق این مجتمع چندین روستا نیز از آب سالم بهره‌مند شوند اما این وعده هیچ‌وقت عملی نشد. زمانی نیز مسئولان مربوطه در نظر گرفتند با اعتباری نزدیک به 30 میلون تومان چاه آب عمیقی را در فاصله معین حفر کنند که این چاه تا قسمتی حفر شد اما از آنجا که آبی نداشت روی آن پوشیده شد و اعتبار آن نیز از بین رفت.

وضعیت نامناسب آسفالت
رئیس شورای شهر کرسف از آسفالت بودن راه ورودی این شهر سخن به میان می‌آورد  و می‌افزاید: با وجود این‌که مسیر ورودی شهر کرسف مطلوب است اما مسیر داخلی شهر کرسف رنگ آسفالت را به خود ندیده است و وضعیت مسیرهایش به اندازه‌ای نامناسب است که هر خودرو که در این مسیر‌ها عبور و مرور داشته باشد باید پس از خروج موفقیت‌آمیز به مکانیک مراجعه و خرابی‌های خود را رفع کند.
افشاری با بیان این‌که تعداد مراکز آموزشی در شهر کافی است و دانش‌آموزان می‌توانند از مقطع ابتدایی تا متوسطه را در مدارس سپری کنند، اظهار می‌کند: تنها مشکلی که وجود دارد صفر بودن امکانات آموزشی است به عبارتی این مدارس جز چهاردیواری هیچ‌گونه امکاناتی را ندارند و معلمان این شهر بیشتر مواقع به دلیل فراهم نبودن تجهیزات مورد نیاز نارضایتی خود را اعلام می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که درمانگاه موجود در این شهر فقط در ساعت‌های اداری پاسخگوی مردم است و مردم در دیگر ساعات باید برای رفع مشکل خود به شهر قیدار مراجعه کنند، می‌گوید: در این شهر 1200 خانوار زندگی می‌کنند که بیشتر خانواده‌ها 2 فرزندی هستند و به همین دلیل جمعیت این شهر رو به پیری نهاده است. زمانی که این شهر روستا بود 5 کلاس پسرانه در مقطع ابتدایی وجود داشت اما هم‌اکنون کل دختران و پسران در یک کلاس خلاصه می‌شوند.

بازدید نداشتیم
رئیس شورای شهر کرسف با اشاره به این‌که از زمان تغییر نام روستای کرسف به شهر هیچ مسئولی برای بازدید از این شهر نیامده و مردم مدت‌هاست در انتظار حضور استاندار خود هستند، اظهار می‌کند: این شهر با کمبود ماشین‌آلات روبه‌روست تا جایی که زباله‌های شهر با تراکتور دهیاری حمل‌ونقل می‌شود و ماشین آتش‌نشانی نیز وجود ندارد.
وی با بیان این‌که بیشتر مردم این شهر در کار ساخت‌وساز ساختمان فعال هستند و از این‌رو چهره این شهر در زمان روستا بودن نیز بسیار زیبا و اصولی ساخته شده‌ بود، عنوان می‌کند: متأسفانه این روزها اگر جوانی اقدام به ساخت خانه‌ای در این شهر کند پس از پرداخت هزینه مورد نیاز شهرداری، طبق قانون ملزم به پرداخت هزینه‌ای معادل 13 میلیون‌ تومان برای بیمه ساختمان و کارگران آن به تأمین اجتماعی است، در نتیجه فرد از ساخت خانه منصرف می‌شود. افشاری با بیان این‌که طبق توافقاتی که با میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صورت گرفته مقرر شده است پارک مقابل پاسگاه در کنار جاده بیجار برای گردشگران آماده‌سازی شود، اضافه می‌کند: اجرای این فضای سبز در انتظار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و از آنجا که آنها یقین 100 در صدی نسبت به حضور گردشگران در این مکان را ندارند تاکنون حاضر به سرمایه‌گذاری نشده‌اند.

منبع: همشهری استانها

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد