کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

کرسف و مشکلات شهر شدن/ مصاحبه همشهری با آقای ابوالفضل اصانلو، ریاست شورای شهر کرسف

مفاخر کرسف

شهر کرسف با 28‌آبادی، یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت بخش مرکزی شهرستان خدابنده است. شهری که از طرف شمال به بخش سجاسرود، از طرف شمال‌غربی و غرب به شهر سهرورد، از طرف جنوب به بخش افشار و بزینه‌رود و از طرف شرق نیز به شهرستان خرارود محدود می‌شود.  

کرسف شهری تاریخی است که نیاز به توجه ویژه دارد و مسئولان باید برای رونق بخشیدن به اماکن تاریخی آن از جمله تپه تاریخی ساسانیان وارد میدان شوند چرا که توان جذب گردشگران را دارد و می‌توان از قبل رونق بخشیدن به آن صنعت گردشگری را در این شهر احیا کرد.
با اینکه 2 سالی از شهر بودنش می‌گذرد اما همچنان مردم آن آب آشامیدنی خود را از آب چاه زراعی تأمین می‌کنند. کرسف در 90 کیلومتری زنجان و 13 کیلومتری خدابنده قرار گرفته و با حدود 6000 نفر جمعیت شاهد مهاجرت جوانانش به دیگر شهرهاست. 
 پروژه‌های عمرانی
رئیس شورای شهر کرسف با بیان اینکه در 6 ماه اول امسال پروژه‌های مختلفی در سطح شهر اجرا  شده است به خبرنگار همشهری می‌گوید: بوستان مادر با مساحت 11 هزار‌مترمربع در ابتدای خیابان امام(ره) ساخته شده است. ‌تجهیز و تکمیل میدان شهرداری و نصب مجسمه حکیم زهراوی در آن به همراه گل‌کاری و نصب مبلمان بخشی از پروژه‌های عمرانی انجام شده در شهر است.
ابوالفضل اصانلو از اتمام پروژه میدان حکیم زهراوی کرسفی خبر می‌دهد و می‌افزاید: این میدان به وسعت 4200‌مترمربع و با فضای سبز 2500‌مترمربع با هزینه کرد بیش از یک میلیارد و 800 میلیون ریال که مبلغ 400 میلیون ریال آن از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و بقیه از منابع مالی داخلی شهرداری تامین شده، مجهز و ساخته و ورودی‌های آن برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است.
وی زیرسازی معابر سطح شهر به مساحت 18 هزار‌مترمربع را از دیگر پروژه‌های انجام شده بر شمرده و اضافه می‌کند: خرید ماشین‌آلات از جمله لودر برای شهرداری و ساخت ساختمان آتش‌نشانی از دیگر اقدامات امسال است. در چند روز آینده نیز ساختمان آب و فاضلاب شهری افتتاح و تا 2 هفته آینده 2000 تن آسفالت‌ریزی در خیابان‌ها انجام می‌شود.

بیکاری
رئیس شورای شهر کرسف حدود 40‌درصد مردم این شهر را بیکارمی‌داند و اظهار می‌کند: برخی از مردم این شهر برای گذران زندگی به تهران و شمال سفر می‌کنند. با اینکه جمعیت شهر کرسف به‌عنوان مرکز ولایت خمسه بیش از 10 هزار نفر بوده اما به علت بی‌توجهی مسئولان و فقدان اشتغال در منطقه و مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرهای بزرگ، جمعیت این شهر رو به کاهش است. بر اساس آخرین آمار، جمعیت کرسف نزدیک به 6000 نفر است.وی ادامه می‌دهد: شهر کرسف به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌اش همیشه مورد توجه حکمرانان بوده است به نحوی که امیر جهانشاه‌خان افشار ده‌ها سال این نقطه را به‌عنوان مرکز حکومت خود انتخاب کرده بود. کرسف مانند یک پل ارتباطی ده‌ها روستا را به هم پیوند می‌دهد. اما متأسفانه بی‌توجهی به اصلاحات ارضی، بخش کشاورزی، تخریب مزارع و نیاز کارخانه‌ها به کارگران ساده باعث مهاجرت بیش از حد مردم این شهر به شهرهای بزرگ شده است. البته طی 2 سال گذشته که کرسف شهر شده از میزان مهاجرت کم شده است.

مشکل آب شرب
اصانلو در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مشکلات آب شرب‌ هنوز حل نشده است، توضیح می‌دهد: آب شرب مردم از چشمه آب زراعی تأمین می‌شود با اینکه اداره بهداشت نیز آزمایش‌هایی روی آن انجام داده است به نظر می‌رسد که آب زراعی برای آشامیدن مناسب نیست. مدتی است که مسئولان مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای حفر چاه جدید در نظر گرفته‌اند که از طریق آن آب شرب سهرورد و کرسف را تأمین کنند. اما هنوز زمان قطعی حفر این چاه و بهره‌مندی مردم مشخص نیست.وی با بیان اینکه کرسف به تازگی شهر شده و نیاز به 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه دارد تا از طریق آن بتوان سر و سامانی به وضعیت ظاهری آن داد، عنوان می‌کند: با اینکه مسیر ورودی شهر وضعیت بحرانی ندارد اما آسفالت‌ریزی ورودی و مسیرهای داخلی شهر به 15 سال پیش باز می‌گردد و باید به زودی با برنامه‌ریزی منسجمی از نو آسفالت‌ریزی شود.

طرح جامع شهر
رئیس شورای شهر کرسف از نبود طرح جامع شهری سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: طرح‌ هادی برای زمانی که کرسف روستا بود طراحی شده اما هم‌اکنون که این روستا تبدیل به شهر شده این طرح باید تغییر یابد. برخی از مردم برای اینکه خیابان‌ها عریض شوند از زمین‌های خود اهدا کرده‌اند اما حال این زمین‌ها با طرح هادی الحاقی شده و به تصرف شهرداری درآمده و از طرفی نیز عرض خیابان‌ها به دلیل تغییر وضعیت روستا به شهر کاهش پیدا کرده و اعتراض مردم را در پی داشته است. وی ادامه می‌دهد: این مشکل باید توسط استانداری زنجان حل شود. در پیگیری این معضل، یا با « صبر کنید طرح جامع آماده می‌شود» روبه‌رو بوده‌ایم یا «80 میلیون تومان بپردازید تا طرح جامع شهریتان آماده شود.» این در حالی است که در کرسف با کمبود اعتبارات مواجه هستیم و تأمین این مقدار اعتبار امکان‌پذیر نیست. در این میان بنیاد مسکن شهرستان خدابنده نیز همکاری مناسبی با ما ندارد.اوصانلو با اشاره به ضرورت ساخت جایگاه سوخت می‌گوید: نزدیک‌ترین جایگاه سوخت در 14 کیلومتری کرسف قرار گرفته است.

کشاورزی ؛شغل اصلی مردم
رئیس شورای شهر کرسف می‌افزاید: کشاورزی شغل اصلی مردم است. از میوه‌های تولیدی باغ‌ها هم می‌توان به انگور، گردو، سیب، زردآلو و... اشاره کرد. در این میان مردم به کشت گندم دیمی و آبی نیز می‌پردازند.بیشتر کشاورزان در کنار کشاورزی به دامداری نیز به‌طور سنتی مشغولند و علاوه بر پرورش دام در سال‌های اخیر پرورش زنبور عسل نیز رایج شده است.وی با اشاره به اینکه خوشبختانه فرمانداری خدابنده و شهرداری کرسف نقش مهمی را در ارتقای کیفیت کارها داشته‌اند، می‌افزاید: امیدواریم به زودی با تأمین اعتبارات بتوانیم به ورودی‌های شهر سروسامان بخشیم. از اداراتی همچون میراث فرهنگی و همچنین شرکت توزیع برق خواهشمندیم در راستای حفظ اماکن تاریخی و همچنین انتقال خطوط برق هنگام عریض کردن خیابان‌ها مسئولان شهر کرسف را یاری کنند.

آثار تاریخی در کرسف
اصانلو با اشاره به وجود مکان‌های تاریخی در کرسف عنوان می‌کند: حسینیه تاریخی کرسف در محله‌ای قدیمی از روستا به نام ساری‌کورپی قرار دارد و از نظر معماری و باستان‌شناسی قابل بررسی است. قدمت حسینیه به دوران قاجار و به زمان سلطنت ناصرالدین شاه ‌قاجار مربوط می‌شود. وضعیت این حسینیه مناسب بوده و به تازگی  اداره میراث فرهنگی برای مرمت آن حدود 45 میلیون تومان اعتبار صرف کرده است. به گفته وی، آثار زندگی در کرسف به دوران حکومت مادها برمی‌گردد.

سنگ نوشته‌های موجود در قبرستان شهدای کرسف به خط کوفی از مهمترین آثار مربوط به دوره مغول است. رئیس شورای شهر کرسف می‌گوید: متأسفانه در تپه تاریخی که از زمان ساسانی بر جای مانده است حفاری‌های  غیر مجاز بسیاری شده تا از آن زیرخاکی بیرون کشیده شود چرا که در این منطقه نگهبانی وجود ندارد. این تپه از 24 تیر ماه سال 82 به ثبت ملی رسیده است اما نه حصاری در اطراف آن وجود ندارد و نه مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فکری به حال آن می‌کنند.وی با اشاره به چشمه بزرگ و تاریخی شهر کرسف که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد، می‌افزاید: این چشمه با داشتن طرح مجتمع فرهنگی، تفریحی و گردشگری با مساحت آبگیری بیش از 4000‌مترمربع و فضای سبز به مقدار بیش از 11 هزار‌مترمربع می‌تواند در جذب گردشگران بسیار موفق باشد. اوصانلو اضافه می‌کند: سد تاریخی شهر کرسف معروف به‌بند امیر نیز یکی از جاذبه‌های کرسف است. در این سد که در گذشته تفرجگاهی برای امیرجهانشاه‌خان محسوب می‌شده است اداره میراث فرهنگی‌،‌صنایع دستی و گردشگری جز مرمت بخشی از تاج آن‌کاری انجام نداده است. با تحقیقاتی که آبخیزداری انجام داده است 100‌متر جلوتر از تاج، سد جدیدی ساخته خواهد شد. این اقدام حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. رئیس شورای شهر کرسف ادامه می‌دهد: در این میان حکیم زهراوی کرسفی از دانشمندان برجسته جهان اسلام نیز در قرن چهارم هجری در این شهر روزگار گذرانده است. دانشمندی که شاید چندان نامی آشنا برای ما نباشد اما آوازه او در لبنان، فلسطین و سایر کشورهای جهان سال‌هاست پیچیده است.جالب است بدانید در چندین سال اخیر بالاترین‌درصد قبولی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سطح شهرستان خدابنده از آن شهر کرسف بوده است. هم‌اکنون بیش از 1000 دانش‌آموز در مدارس کرسف مشغول تحصیل هستند.


منبع: http://ostani.hamshahrilinks.org

نظرات 12 + ارسال نظر
نبی اله فاطمی 1401,03,07 ساعت 04:38 ب.ظ

سلام خیلی ممنون از آقای ابوالفضل اصانلو شورای شهر کرسف ما واقعا در مورد آب شرب ده سال است که در یک گرفتاری و مزیغه هستیم آب چاه ترش است و قابل استفاده نیست برای آب شهری هم انشعاب گرفتیم و هزینه کردیم تا بلکه روزی دو ساعت شب ها به ما آب بدهن ولی آب نمی‌آید ودر امور زندگی غیر قابل طاقت فرسا است خواهش میکنم که رسیدگی کنید در پایین محله آب بدون احتیاج به تانک و پمپ استفاده میکنند ولی ما با وجود تانک آب و خرید پمپ شب ها هم دوساعت آب نمی‌آید

کرسفی 1396,03,26 ساعت 05:07 ب.ظ

از زحمات شوراهای اسلامی شهر کرسف تشکر میکنیم شوراهای این دوره واقعا خوب بودن بخصوص آقا ابوالفضل اصانلو

علیرضا 1395,12,04 ساعت 01:05 ق.ظ

با سلام
من واقعا افتخار میکنم بخاطر داشتن همشهریان عزیزی مثل آقای ابوالفضل اصانلو آقای اصانلو انسانی بسیار دوست داشتنی و مردمی هستند و همیشه نسبت به مردم احساس تکلیف می کنند خدا حفظش کند دوستدار و شاگرد شما علیرضا بیگدلی

ابوالفضل دین محمدی 1395,11,08 ساعت 06:00 ب.ظ

خدمات شهرداری و شورای اسلامی شهر کرسف به همه همشهریان واضح و مبرهن است. جا داره از زحمات مضاعف همه مسولین که در شهرداری و شورای اسلامی برای رشد، شکوفایی و توسعه شهر عزیزمان تلاش میکنند تقدیر و تشکر کنیم.
از خداوند متعال برایتان بهترینها را آرزومندم.

ابوالفضل اصانلو 1395,03,31 ساعت 12:39 ق.ظ

سلام
از همه همشهریان و دوستان عزیز که حقیر را مورد لطف و محبت قرار دادند یک دنیا ممنونم

lمحمد هادی از ونک تهران 1394,08,05 ساعت 08:01 ب.ظ

با سلام ، تشکر از زحمات برادر پاشایی از انعکاس این مطالب ، آقای ابوالفضل اصانلو و خانواده اش مایه افتخار شهر کرسف می باشند.

همشهری 1394,08,05 ساعت 02:14 ب.ظ http://14977

من لم یشکر المخلوق لم یشکرالخالق هرکس درمقابل احسان ونیکی بندگان خداوند شکر گزاری نکند خدارا شکر نگفته است. بدینوسیله اززحمات شبانه روزی جناب آقای ابوالفضل اصانلو و سایر اعضای شورای اسلامی شهرکرسف درجهت آبادانی شهرمان تشکر می نمایم .

علی ذوالقدر 1394,08,05 ساعت 12:19 ب.ظ

درود بر رییس شورای شهرمان جناب آقای ابوالفضل اصانلو
واقعا از مصاحبه ایشان با روزنامه همشهری لذت بردم
خداوند به ایشان طول عمر عنایت کند
خیلی افتخار کردم به وجود همشهریان عزیز م بالخصوص رییس شورای شهر کرسف

کرسفی 1394,07,28 ساعت 03:43 ب.ظ http://0

آقای ابوالفضل اصانلو فردی است گشاده رو ومهربان ومتعصب کاش همه ما مثل ایشان نسبت به شهرمان کرسف تعصب داشتیم

کرسفی 1394,07,26 ساعت 12:41 ب.ظ http://0

باسلام آقای ابوالفضل اصانلو فرد دلسوز وزحمتکش کرسف بوده جای تقدیر وتشکر دارد .

رضا دین محمدی 1394,07,24 ساعت 10:49 ق.ظ

با سلام خدمت آقای پاشایی
سلام و درود فراوان بر آقای اصانلوی عزیز و دوست داشتنی رئیس بزرگوار شورای شهرمان. نهایت قدردانی و سپاس را از زحمات بی وقفه شما انسان دلسوز و اعضای محترم شورای شهرمان دارم که تمام انرژی و وقت خود را صرف برطرف کردن مشکلات شهرمان کرده اید.

محمد صبوری 1394,07,24 ساعت 12:39 ق.ظ

سلام آقای پاشایی لطفا در قسمت مصاحبه آقای اصانلو با همشهری عکس ایشان را هم بگذارید .. ..ممنون از توجه شما

متاسفانه در سایت همشهری عکس آقای اصانلو وجود نداره و فقط تو نسخه ی چاپی چاپ شده، درصورتی که عکسی دارید ایمیل کنید تا در صفحه ی خبر قرار بگیره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد