کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

دکتر لیلا اصانلو در برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از شبکه رادیویی گفت و گو

رضایت 100 درصدی طرفین برای طلاق توافقی اجباری است


دکتر لیلا اصانلو در برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: یکی از مواردی که توانایی فسخ نکاح و عقد دائم را دارد، جاری شدن صیغه ی طلاق است، بر همین اساس قانون گذار نیز در قانون خانواده این موضوع را پیش بینی کرده است.


مفاخر کرسف
برنامه "گفت و گوی اجتماعی " با موضوع بررسی طلاق توافقی و با حضور دکتر لیلا اصانلو (قاضی دادگستری و خانواده) از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.  


در این برنامه دکتر لیلا اصانلو با اشاره به موضوع اصلی این برنامه، گفت: یکی از مواردی که توانایی فسخ نکاح و عقد دائم را دارد، جاری شدن صیغه ی طلاق است، بر همین اساس قانون گذار نیز در قانون خانواده این موضوع را پیش بینی کرده است. وی در خصوص طلاق توافقی اضافه کرد: در طلاق توافقی هر طرف از زوجین باید توافق 100 درصد را برای جاری شدن صیغه ی طلاق داشته باشند.

این قاضی دادگستری و خانواده با اشاره به انواع طلاق در ایران، اظهار داشت: بر اساس قانون کشور، در ایران سه نوع طلاق وجود دارد، که یکی از این راه ها، به اخذ و ارائه گواهی عدم سازش مربوط می شود که هر کدام از طرفین در صورت عدم سازش می توانند این کار را انجام دهند.
وی همچنین در ادامه با اشاره به اختلاف نظر قضات خانواده در خصوص طلاق توافقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بین قضات خانواده توافق نظری در جهت الزام به طلاق توافقی، در صورت عدم حضور زوج یا زوجین در دادگاه وجود ندارد.

 دکتر لیلا اصانلو با اشاره به این که از کتاب های حقوقی میتوان استنباط و درک مختلفی داشت، گفت: در برخی از اوقات مشاهده می شود که در دانشگاه های حقوقی کشور، از یک مورد حقوقی چندین استنباط وجود داشته و اساتید و دانشجویان در آن مورد اختلاف نظر دارند.
فایل صوتی برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، این برنامه در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش می شود.منبع: شبکه ی رادیویی گفت و گو

********************
سخنرانی خانم لیلا اصانلو در همایش بین المللی جهان عاری از خشونت و افراطی گری در سارایوو 1394/04/07

http://s3.picofile.com/file/8199702268/leyla_osanloo_3_.JPG


رایزنی فرهنگی ایران با همکاری مؤسسه ابن سینا در سارایوو و با مشارکت مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه سارایوو، شهرداری سارایو، انستیتو بوشنیاکها، انجمن دوستی بوسنی و ایران و گروه روشنفکران 99 بوسنی، همایش بین‌المللی «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را برگزار کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این همایش یک‌روزه با سخنرانی اندیشمندانی از ایران، صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین و با حضور اقشار مختلف مردم سارایوو در روز چهارشنبه، نوزدهم آذر 93  روز جهانی حقوق بشر در مرکز سالن آمفی تئاتر انستیتو بوشنیاکها، در حضور برخی از مقامات سیاسی و فرهنگی بوسنی و هرزگوین و نیز تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی در بوسنی برگزار شد و طی آن، درباره موضوعات اصلی «حقوق بشر دوستانه و مخاصمات مسلحانه»، «مبانی دینی افراط‌گرایی»، «دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص خشونت و افراط‌گرایی»، «گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها»، «نقش توسعه اجتماعی اقتصادی در پیشگیری و مهار افراط‌گرایی» و «خشونت زیست محیطی» بحث و تبادل نظر شد. 


محمدرضا آرام رایزن فرهنگی ایران در بوسنی، سید حسین رجبی سفیر ایران در سارایوو، انور علیبگویچ رییس انجمن دوستی ایران و بوسنی، ولادیمیر پرمیتس از گروه روشنفکران 99، لیلا اصانلو قاضی دادگاه خانواده در تهران، شفقت کرتیچ استاد دانشکده علوم اسلامی و به نیابت از جامعه اسلامی بوسنی، مارکو جوریچ از کشور صربستان، محمد آلیا هاجیچ اندیشمند بوسنیایی، سامیر بگلرویچ استاد دانشکده علوم اسلامی، میرکوپیانویچ استاد دانشکده علوم اسلامی، عالم سرنکیچ از کشور کرواسی، مریم رضاییان‌رامشه کارشناس ارشد باستان‌شناسی، امیر حاجی کادونیچ سفیر پیشین بوسنی در ایران، زلاتکو دیزدارویچ سفیر پیشین بوسنی در اردن، میراسلاو ژیوانویچ قائم مقام رییس مرکز حقوق بشر دانشگاه سارایوو و روح‌الله قادری مدیر مؤسسه ابن سینا، سخنرانان این همایش بین‌المللی بودند.


متن سخنرانی خانم لیلا اصانلو، قاضی دادگاه خانواده تهران در این همایش:


یکی از موضوعاتی که از گذشته های دور، افکار بسیاری از اندیشمندان رشته های مختلف علمی ، نظیر فلاسفه ، حقوقدانان ، روانشناسان و خصوصا جامعه شناسان را به خود معطوف کرده است ، مساله ی خشونت ها و انحرافات اجتماعی است . پیشگیری از انحرافات اجتماعی ، یکی از راهکارهایی است که در بخش نظارت و کنترل اجتماعی مطرح می شود و نقش اساسی در آن حوزه ایفا می کند .

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری افراد از انحراف و ناهنجاری ها ، تاثیر خانواده و بخصوص والدین می باشد ، لذا اگر محیط خانواده در دوران کودکی فرد ، یک محیط سالم ، مناسب و بسامانی باشد ، احتمال مصونیت این فرد از انجام رفتار های انحرافی و نا به هنجار بسیار فراوان است . از این رو خانواده در تعلیم و تربیت افراد ، نقش اصلی و اولی را به عهده دارد و اولین مراحل فرهنگ پذیری افراد ، از نهاد خانواده شروع می شود . والدین نخستین کسانی می باشند که در محیط خانواده بر خلق و خوی فرزندان تاثیر می گذارند ؛ آنها با برخورد ها و حرکات و سکنات خود ، پایه های فضائل یا رذائل را در نهاد فرزندانشان پایه گذاری می کنند و زمینه های شکل گیری حالات و ملکات اخلاقی ِ خوب یا بد را فراهم می کند .

یکی از جرم شناسان بنام "دوگرف" در این رابطه می نویسد : اثرات سال های عمر بر روی تکوین و تحول آتی شخصیت افراد بسیار بدیهی است ، و اگر خانواده به وظایف تربیتی خود عمل نماید و روابط بین والدین و فرزند طبیعی بوده و در محیط خانواده جو ّ دوستی و محبت حاکم باشد و در نهایت اگر تمام نیاز های طبیعی فرزند تامین گردد و طفل به راحتی اجتماعی شده و همچنین در روابط خانوادگی و خارح از آن ، رفتارهای طبیعی و متعادل خواهد داشت ؛ اما اگر شرایط و موقعیت به صورت دیگری باشد ، یعنی خانواده از نظر تربیتی دچار نقیصه شده و طفل از کمبود شدید عاطفی رنج ببرد اگر والدین از هم جدا شده باشند ، بدیهی است که نتایج زیان بار آن دیر یا زود در طفل مشاهده خواهد شد .

خانه ای که از سخن محبت آمیز خالی است آفت رشد ذهنی ، عاطفی و اجتماعی نوجوان است . عدم عشق و محبت و نبود ثبات و هماهنگی در خانواده ، زمینه ساز رفتار بزهکارانه است . هرگاه بنیان عاطفی و اخلاقی خانواده سست گردد ، روی نظم خانواده (طلاق) تاثیر گذاشته بزهکاری نیز رخ می نماید . نظم و تعادل در خانواده ، رابطه ی معکوس با روند بزهکاری دارد ، آنگاه که طلاق رو به فزونی می رودد ، کشمکش های درونی خانواده اوج می یابد و فرزندان در سنین نوجوانی به دور از نظر والدین در ورطه آلام و مصائبی چون اعتیاد ، بزهکاری و ... گرفتار می آیند .

خانواده گروه کوچکی است که ویژگی اساسی و غیر قابل تفکیک آن ، صمیمت آن است . اجتماعی کردن نسل آینده جزء بدیهی ترین و اساسی ترین وظایف خانواده است . محبت موجب استواری کانون خانوادگی است و از طرفی آنچه موجب نگرانی شده است ، صدمات و لطمات جبران ناپذیری است که بر اثر فرو پاشیدن کانون خانواده ایجاد می شود ؛ صدماتی که متوجه تمام اعضای خانواده من جمله فرزندان می شود . مهر و محبت در تکوین شخصیت افراد نقش قابل توجهی دارد ؛ در مقابل محرومیت عاطفی موجب بروز اختلال منش و انواع انحرافات و خشونتها می گردد . یعنی در صورتیکه فرد از سوی والدین خود احساس بی محبتی کند چه بسا ممکن است برای جبران آن درصدد انتقام جویی بر آمده و اعمال خطرناکی را بر خلاف قانون و هنجار های اجتماعی مرتکب شود ، اما اگر والدین با یکدیگر و با فرزندان خود رابطه ی عاطفی متعادلی برقرار کنند ، می توانند در قلب و روح فرزندان نفوذ کرده و ضمن نظارت بر اعماال و رفتار فرزندان ، انها را در مسیر صحیح هدایت و رهبری کنند . در قوانین جاری نظام جمهوری اسلامی ایران به نهاد خانواده اهمیت خاصی داده شده و کتاب نهم از قانون مدنی مربوط به مبحث خانواده بوده و در مواد 1195 تا 1206 به آن پرداخته است . در فصل هشتم آن نیز در مواد 1102 ، 1103 ، 1104 حقوق و تکالیف زوجین و وظیفه ی آنان به حسن معاشرت با یکدیگر و همکاری در تقویت مبانی خانواده و تربیت فرزندان بیان نموده است . هم چنین در اجرای بند سوم اصل بیست و یکم قانون اساسی که یکی از وظایف دولت ایجاد دادگاه صالح است ، تاکیدا برای حفظ کیان و تعالی خانواده می باشد و قانون حمایت خانواده را در این زمینه تصویب و قوه قضائیه را مکلف به تشکیل دادگاه خاص خانواده نموده و وظیفه رسیدگی به دعاوی خانوادگی را به این دادگاه محول نموده که حضور قاضی زن در این دادگاه الزامی می باشد .

موضع حقوق کیفری جمهوری اسلامی ایران در برابر جرائم خشونت آمیز نسبت به زنان با بررسی قوانین موجود در "حمایت زنان در برابر قتل عمد" ، " حمایت از زنان در برابر ضرب و جرح " ، " حمایت از زنان در برابر قطع اندام جنسی و ازاله ی بکارت " ، " حمایت از زنان باردار در برابر ضرب و جرح و اذیت و آزار " ، " حمایت از زنان در برابر خشونت های جنسی " ، " حمایت از زنان در برابر ربایش " ، " حمایت از زنان در برابر توهین و تعرض در اماکن عمومی " عنوان شده است.

اصل بیستم قانون اساسی عنوان نموده که همه ی افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه ی حقوق انسانی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند و اصل بیست و یکم قانون اساسی ، دولت را موظف کرده است که حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و طبق بند یک این اصل باید زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او ایجاد شود و از مادران بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند حمایت نماید .

دین اسلام برای نهاد خانواده در امور تربیت فرزندان خصوصا در مراحل اولیه زندگی ، نقش به سزایی قائل است و قلب و روح جوان را بستر مناسبی برای پذیرش هر نوع تربیتی می شمارد و آن را به زمین مناسبی برای پرورش هر نوع بذری تشبیه می کند. از منظر اسلام یکی از مهم ترین ارکان خانواده ، وجود زن یا مادر می باشد . پیامبر اکرم (ص) فرموده اند : زنان را جز بزرگواران بزرگ نمی دارند و جز لئیمان پست نمی شمارند . با بررسی در آیات قرآن ، روشن می شود که اسلام ، زن را در رتبه ی واقعی خود قرار داده است و در قرآن در بیش از ده سوره در مورد زن بحث می کند و حتی دو سوره را بنام آنها نامگذاری کرده است ؛ سوره ی نساء و سوره ی طلاق . اسلام در جامعه ای ظهور کرد که دختران بی گناه را زنده به گور می کردند چون ایشان را مایه نکبت و شرمساری می پنداشتند .

از منظر قرآن کریم زن و مرد هر دو بطور تساوی منشاء ازدیاد و کثرت نسل های پس از خود می باشند و هرگونه اجتماعی که ساخته شود ، ساخته ی آن دو خواهد بود و هیچ کس بر دیگری فضیلت و برتری ندارد ؛ جز با تقوا و پاکدامنی ، اسلام اعلام نموده زن دارای شخصیت انسانی آزاد است . آزاد در عقیده و آزاد در تصرف در امور مالی و زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان خوانده است و همسری را وسیله آرامش خاطر و رحمت و مودت دانسته است و اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در بند 6 به صراحت بیان می کند که جمهوری اسلامی ایران ، نظامی است بر پایه ی ایمان به کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا ؛ همه ی افراد در کرامت برابرند و هیچ کس با هیچ حقی نمی تواند این کرامت را مخدوش کند .

زنان ، آسیب پذیرترین قشر جوامع هستند که در معرض خشونت قرار دارند ؛ پنجم آذر (25 نوامبر) روز جهانی حذف خشونت علیه زنان نامگذاری گردیده است . خشونت علیه زنان ، خشونت عاطفی ، جسمی و جنسی را در بر می گیرد . هر روز زنان زیادی در دنیا مورد خشونت قرار می گیرند – زحمی می شوند – شکنجه می بینند – تحقیر می شوند و محروم می مانند و توسعه یافتگی و صنعتی شدن و تصویب قوانین و کنوانسیون های مربوط به زنان ، نه تنها وضعیت کلی زنان و دختران را از جهات مختلف بهبود نبخشید ، بلکه در جوامع امروز ، زنان در مواردی با آسیب های متعدد رو به رو هستند . هم اینک پدیده قاچاق زنان ابعاد بین المللی به خود گرفته است . پدیده ی قاچاق زنان بعد از قاچاق اسلحه و مواد مخدر ، سومین تجارت پر منفعت و غیر قانونی جهان به شمار می رود که به عنوان یکی از جرائم سازمان یافته محسوب می شود . این توع قاجاق ، تجارت غیر قانونی و نامشروع است . به اعتقاد متخصصان ، تخمین آمار دقیق قاچاق زنان و دختران به دلیل زیر زمینی بودن اینگونه فعالیت ها بسیار دشوار است . بر اساس گزارش سال های اخیر سازمان بین المللی کار ، سالانه 2 و 1 دهم میلیون نفر قربانی قاچاق زنان و کودکان در داخل و خارج از مرزها هستند و آنچه که بیش از هر چیز نگران کننده است روند رو به رشد خشونت و انجام رفتار هایی بربرگونه و وحشیانه علیه زنان است . در وهله اول باید دانست که تبعیض و مفاهیم جانبی آن مثل خشونت در فرهنگ اسلامی مطرود و باطل بوده و پیشینه ی مبارزه با این مفاهیم در اسناد دینی به جای مانده از 14 قرن پیش سابقه ی طولانی دارد و ره آورد نهضت قولی و عملی پیامبر اسلام مبارزه ی همه جانبه با جلوه های ستم ، حمایت از ضعفا ، ارتقای خودباوری در انسان ها و اهدا رحمت و دوستی به جامعه ی انسانی بوده است .

در پایان باید گفت که ارتقای سلامت خانواده در همه ابعاد آن (جسمی و روانی) مطمئن ترین راه جهت دستیابی به سلامت و بهبود سطح کیفی جامعه است. از سوی دیگر با توجه به نقش مادری و پررنگ زنان در خانواده، سعادت و سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت بشری نه تنها اثرات مثبتی را برای زندگی آنها و نسل های آینده به ارمغان می آورد ، بلکه می تواند موجبات رشد و توسعه پایدار جامعه را نیز فراهم آورد . از این رو دولت ها می توانند با تصویب قوانینی در حمایت از زنان و کانون خانوده که پایه و اساس سلامت یک جامعه است در این مسیر پیش قدم باشند.

به امید جهان عاری از خشونت / .

 

والسلام


منابع:

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) 

موسسه علمی، پژوهشی ابن سینا ساراییو

عکسها: آقای احمد رجبی

http://s6.picofile.com/file/8199702168/leyla_osanloo.JPG

http://s3.picofile.com/file/8199702092/leyla_osanloo_1_.JPG

http://s6.picofile.com/file/8199702200/leyla_osanloo_2_.JPG

http://s6.picofile.com/file/8199702300/leyla_osanloo_4_.JPG

نظرات 13 + ارسال نظر
اسدالله بهزادوکیل اباد 1400,11,14 ساعت 08:18 ب.ظ

با سلام محضر خانم دکتر اصانلوی عزیز
ایشان همکلاسی ما در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در تهران بودند
انسانی بسیار بزرگ و متین و با اندیشه هایی شایسته و درخور
الحمدلله که به جایگاه شایسته خود رسیده اند
آرزوی بهترین ها رو براتون دارم

سعید بیگدلی از تهران 1400,05,12 ساعت 12:01 ب.ظ

خانم اوصانلو باعث افتخار ما کرسفیهاست هر کجا هستن موفق و پیروز باشند

خیراله رمضانی 1394,05,13 ساعت 02:18 ب.ظ

مرسی از وبلاک واطلاع رسانی خوب

سپاس از حسن توجه شما

احمدبیگدلی 1394,05,06 ساعت 09:51 ق.ظ

سلام وتشکراز اطلاع رسانی خوبتان

سپاس از لطف شما

محمدی از قیدار 1394,04,24 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام خانم اصانلو افتخار شهرستان ما می باشد وقتی دادگستری قیدار کار می کرد مشکلات مردم رو با زحمت زیاد حل می کرد من خودم در دادگستری مشکل داشتم کمکم کرد جاش تو دادگستری قیدار واقعا خالیه کاش همه همکاران ایشون هم مثل خانم اصانلو لیاقت وشجاعت داشتند

اصانلو از تهران 1394,04,23 ساعت 11:12 ب.ظ

باسلام تشکراززحماتی که متقبل میشوید.

سپاس از حسن توجه شما

ف. خمسه 1394,04,23 ساعت 11:05 ق.ظ

خانم اصانلو راخداوند حفظشان کند مایک مشکلی درتهران داشتیم که ایشان با متانت وبزرگواری آن راحل کردند وگره از مشکل مومنی بازکردند ومی دانم خداوند بخاطر قلب ونیت پاک ایشان درجات اورابالاتر خواهدبرد وایشان وخانواده شون انسانهای بزرگ وخیر خواه بوده وهمیشه مرجع انسانهای بی پناه ومظلوم می باشند.

خانم اصانلو انسانی بسیار وارسته و بزرگمنش و نجیب هستند
خداوند درجاتشان را از این هم بالاتر قرار دهد و هرجا هستند موفق و موید باشند...باعث خوشحالی ما شدند .. خوشا بر کرسفیها که همیشه انسانهای بزرگی به جامعه تحویل داده اند..امثال خانواده اصانلو و فرماندار فقید حامد صبوری

اصغر بیگدلی 1394,04,21 ساعت 08:19 ق.ظ

جناب پاشایی مطالبتان عالی بود خانم اصانلو وخانواده شون واقعا افتخار ی برای شهروکشورمان هستند وقتی صحبت های ایشان رادرشبکه دوم سیما که همزمان درچندین شبکه جهانی نیز پخش می شددرخصوص حقوق کودکان غزه دیدم فخر کردم درود بر جوانان نخبه وافتخار آفرین کرسف .
اصغر بیگدلی از تهران

سپاس از حسن توجه شما

رجبی ازسارایوو 1394,04,18 ساعت 11:38 ب.ظ

باسلام وادب واحترام خدمت شماعزیزگرامی
باتشکراززحمات حضرتعالی درصورت امکان ایمیل خودتان رابرای بنده بفرستید تاعکسهای بهتری ازاین همایش برای شما ارسال کنم.
باتشکر

تشکر از لطف شما
آدرس ایمیل اعلام شد

علی اوسط صبوری از نوشهر 1394,04,18 ساعت 07:44 ب.ظ

تشکر از زحمات جنابعالی از ارائه مطالب بسیار عالی ، ایشان و خانواده اش افتخار شهر کرسف و کشور می باشند.

از حسن توجه شما سپاسگزارم و برای شما و خانواده گرامیتان بهروزی و سلامتی آرزوی میکنم.

با سلام تشکر از زحمات جنابعالی ازارائه مطالب بسیار عالی ، واقعا ادم تو غربت ارتقاء این جوانان را می شنود افتخار می کند ،ایشان و خانواده آنها افتخار شهر کرسف و کشور می باشند. امیدوارم در تمامی مراحل زندگانی نیز موفق باشند و مردم خوب کرسف هیچ موقع افتخارات آنها را فراموش نخواهد کرد.

سپاس از لطف شما

محمد هادی اصانلو از تهران 1394,04,18 ساعت 07:38 ب.ظ

با تشکر از زحمات جنابعالی از ارائه مطالب بسیار عالی

از لطف شما سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد