کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

دستگیری دو فرد متخلف به جرم زنده‌گیری سهره طلایی در شهر کرسف

زنجان - ایرنا - مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: صیادان خاطی پرنده سهره طلایی در  کرسف شهرستان خدابنده از توابع این استان، از سوی محیط بانان به دام افتادند.  
امجد باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حوالی ظهر روز گذشته ماموران یگان حفاظت شهرستان خدابنده حین پایش منطقه، این 2 صیاد را دستگیر و هشت قطعه پرنده سهره طلایی صید شده از سوی آنان را کشف و ضبط کردند.
وی اظهار کرد: این صیادان متخلف به صورت غیرمجاز این پرندگان زینتی، زیبا و خوش الحان را به منظور فروش و کسب سود، زنده گیری می کردند که با سر رسیدن محیط بانان به مقصود نرسیدند.
باقری با بیان اینکه از این صیادان متخلف یک رشته تور زنده گیری پرنده و سه عدد قفس نگهداری پرنده به دست آمد افزود: این متخلفان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان معرفی شدند تا مورد اعمال قانون قرار گیرند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز با اشاره به اینکه زنجان زیستگاه 2 نوع پرنده زیبای سهره از نوع معمولی و طلایی است گفت: محیط زیست برای صید هر قطعه سهره طلایی 2 میلیون ریال جریمه به عنوان ضرور و زیان از صیادان متخلف دستگیر شده دریافت خواهد کرد و از جنبه عمومی جرم نیز رای و نظر قاضی پرونده، شرط است.
زعفر افشاری افزود: افراد متخلفی که برای نخستین بار اقدام به صید پرنده سهره درمناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرده باشند فقط مشمول جریمه خواهند شد که درصورت تکرار علاوه بر جریمه به زندان نیز محکوم خواهند شد.
به گزارش ایرنا، 15 آبان امسال نیز یک صیاد متخلف غیربومی در زنجان، حین زنده گیری پرنده سهره طلایی در روستای حاجی سیران، از سوی محیط بانان پاسگاه سهرین دستگیر و سه قطعه پرنده سهره طلایی صید شده و 2 سهره دست آموز، یک رشته تور زنده گیری پرنده، 2 عدد قفس نگهداری پرنده و مقداری ادوات جانبی ازجمله میخ، چکش و طناب نیز از این شکارچی غیرمجاز به دست آمد.
14 شهریور جاری نیز 21 قطعه سهره طلایی در منطقه ایجرود از توابع این استان از دام یک صیاد متخلف رها و به آغوش طبیعت پرگشودند.
یک رشته تور زنده گیری پرندگان و چهار عدد قفس نگهداری پرنده، از این صیاد متخلف به دست آمد که پس از تشکیل پرونده به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی شهرستان ایجرود معرفی شد.
24 شهریور امسال نیز 6 قطعه پرنده سهره طلایی توسط محیط بانان شهرستان ایجرود از 2 صیاد متخلف غیربومی کشف شد و از آنان چهار عدد قفس نگهداری پرنده و یک رشته تور زنده گیری کشف شد.
نهم شهریور جاری نیز 2 صیاد متخلف بومی حین صید سهره طلایی در منطقه ایجرود از سوی محیط بانان به دام افتادند و 9 قطعه پرنده سهره طلایی صید شده از آنان کشف و ضبط شد.
از این صیادان متخلف 2 رشته تور زنده گیری پرنده، 2 قبضه سلاح سرد چاقو و چهار عدد قفس نگهداری پرنده نیز کشف شد و متخلفان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی شهرستان ایجرود معرفی شدند تا مورد اعمال قانون قرار گیرند.
28 مرداد سالجاری نیز محیط بانان شهرستان ایجرود موفق به کشف و ضبط 9 قطعه سهره طلایی زنده از سه صیاد غیربومی اهل همدان شدند.
متخلفان پس از تشکیل پرونده به منظور اعمال قانون به مرجع قضایی شهرستان ایجرود معرفی و 9 قطعه پرنده سهره طلایی گرفتار آمده در دام نیز در زیستگاه اصلی خود رها سازی شدند.
30 مرداد سالجاری 29 قطعه پرنده سهره طلایی در زنجان از چهار صیاد متخلف اهل کرمانشاه کشف و با دستور قضایی از دام رها و به آغوش طبیعت پر گشودند.
25 تیر سال 93 نیز 200 قطعه سهره طلایی از داخل یک دستگاه اتوبوس مسافربری تبریز - تهران در عوارضی زنجان - قزوین که به مقصد تهران قاچاق می شد توسط ماموران انتظامی زنجان کشف شد.
هیچ مسافری از این اتوبوس مسئولیت انتقال این پرندگان را برعهده نگرفت و در نهایت ماموران اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان پس از گذشت چند ساعت از کشف، آنها را در طبیعت دشت سهرین زنجان رها کردند.
هفتم مهر سال 93 نیز تعداد 120 قطعه پرنده سهره طلایی، توسط ماموران انتظامی فرماندهی انتظامی استان زنجان مستقر در عوارضی زنجان در بازرسی از یک دستگاه خودرو کشف شد.
در این رابطه نیز 2 متخلف که این پرندگان زینتی را در شهرستان مهاباد زنده گیری و به منظور فروش و کسب سود به تهران قاچاق می کردند در چنگ ماموران انتظامی زنجان گرفتار و جهت اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.
متاسفانه براثر شرایط بد نگهداری و انتقال در وضعیت نامطلوب، 10 قطعه از این پرندگان زینتی قبل از کشف تلف شده بودند اما 120 قطعه کشف شده هم که تا حدودی توان پرواز را از دست داده بودند پس از تیمار، در حاشیه زنجانرود از زیستگاه های این پرنده رهاسازی شدند.
زنجان زیستگاه 2 نوع پرنده زیبای سهره از نوع معمولی و طلایی است.
سهره طلایی پرنده ای کوچک جثه و اندکی کوچکتر از گنجشک به اندازه 12سانتی متر، دارای دم چنگالی شکل و منقار مخروطی و به نسبت باریک بوده و پرواز این پرنده موجی و رقص مانند است.

منبع: سازمان حفاظت از محیط زیست زنجان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد