کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

CD ها و DVD ها

CD ها و DVD ها امروزه همه جا هستند.و از آنها برای نگه داشتن موزیک و داده ها یا نرم افزار کامپیوتر در سایز کوچک استاندارد برای توزیع اطلاعات عظیم کمی در بسته بندی های قابل اعتماداستفاده می شود تولید دیسکهای فشرده آسان و ارزان است که آمریکا میلیونها تا از این دیسکهای فشرده را هر ساله برای استفاده کنندگان جدید می فرستند و اگر شما کامپیوتر یا درایو CD-R داشته باشید می توانید CD خودتان را طراحی کنید که شامل هر اطلاعاتی که شما می خواهید می شود.مدتها ست که تکنولوژی دیسک نویسها تغییر و تحول چندانی به خود ندیده است و بیشتر سعی در بهبود استاندارد های متداول بوده. شاید آخرین و مهمترین رویداد در این زمینه ایجاد فناوریهایی بود که مشکلات بافر در حال کار را کاهش می داد.

مواد سازنده:یک CD می تواند 74 دقیقه فیلم ذخیره کند بنابراین مقدار نهایی داده های دیجیتالی که باید روی یک CD ذخیره بشود برابر است با:

44,100 samples/channel/second x 2 bytes/sample x 2 channels x    

 74 minutes x 60 seconds/minute = 783,216,000        bytes             

برای آماده کردن بیشتر از 783 مگا بایت روی یک دیسک تنها 8/4 اینچ(12سانتی متر )در قطر دایره بایت    انفرادی بسیار کوچک لازم است .با امتحان ساختمان فیزیکی یک سی دی می توان فهمید که بایتهای کوچک چگونه هستند.یک سی دی یک تکه نسبتا ساده ای از پلاستیک با ضخامتی حدود 100/4 اینچ 

 است . بخش اعظم یک CD قالب گیری تزریقی تکه شفافی از پلاستیک پلی کربنات است. در طی تولید CD این پلاستیک تحت برآمدگی های میکروسکوپی قرار می گیرد و به عنوان یک ترک منفرد وادامه دار و بینهایت دراز مارپیچ از یک داده برنامه ریزی می شود. وقتی که تکه شفافی از پلی کربنات شکل می گیرد یک لایه آلومینیومی انعکاسی نازک روی دیسک قرار می گیرد و برآمدگی ها را می پوشاند.سپس یک لایه اکرلیک نازک روی آلومینیوم پخش می شود تا از آن محافظت کند. سپس بر چسب روی اکرلیک نوشته می شود بخش عبور(cross) یک CD کامل به شکل زیر است.

                 cross

مار پیچ: یک CD که حاوی یک ترک مارپیچ منفرد از داده هاست شامل دایره هایی از داخل دیسک به سمت خارج آن است.این واقعیت که ترک مار پیچ از مرکز شروع می شود به این معنی است که اگر CD مطلوب باشد می تواند کوچکتر از 8/4 اینچ(12cm) باشد. در تصویر زیر به این موضوع اشاره شده است که چقدر یک ترک داده کوچک است.این ترک در حدود 5/0 میکرون عرض و دو ترک 6/1 میکرون با هم فاصله دارند.

                                                                 

                                        

برآمدگی ها: برآمدگیهای دراز باعث می شوند که هر ترک 5/0 میکرون عرض و کمتر از 83/0 میکرون طول و 125 نانو متر بلندی داشته باشند.(1 نانومتر9-10 متر)به لایه پلی کربنات موجود در برآمدگی ها که چیزی مثل شکل بالا هستند نگاه کنید. ما اغلب برآمدگی هایی که روی یک CD ظاهر می شود را اشتباها فرورفتگی می خوانیم.فرو رفتگی ها روی سطح آلومینیومی ظاهر می شوند اما در آن سمتی که لیزر آنها را می خواند آنها برآمده هستند.

ابعاد بینهایت کوچک برآمدگی باعث می شود که یک ترک مارپیچ روی یک CD بینهایت طولانی شود. اگر شما یک ترک داده در یک CD را بردارید و آن را روی یک خط مستقیم بکشید در حدود 5/0 میکرون عرض و تقریبا 5/3 مایل (5 کیلومتر)طول خواهد داشت.برای خواندن چیزی به این کوچکی شما به یک مکانیسم خواندن بسیار دقیق باور نکردنی نیاز دارید.

تغییر مکانهای CD player:CD player کارش این است که داده هایی را که به عنوان برآمدگی روی CD ذخیره می شود پیدا کند و بخواند در نظر بگیرید که چقدر این برآمدگی ها کوچک هستند یک CD player تکه ای از تجهیزات دقیق و استثنایی است .یک درایو شامل 3 تغییر مکان اصلی است.

1)یک موتور درایو دیسک را می چرخاند این موتور درایو دقیقا کنترل شده که بین 200 تا 500rpm بچرخد و این بستگی دارد به این که کدام ترک خوانده شود.

2)سیستم لنز و لیزر روی یک کانون تمرکز می کند و برآمدگی را می خواند.

3)مکانیسم ترک گیری مجمع لیزر را حرکت می دهد بنابراین اشعات لیزر میتوانند از ترک مارپیچ پیروی کنند.سیستم ترک گیری قادر است که لیزر را با قدرت تفکیک میکرونی حرکت دهد.

                           cd player

در CD player تکنولوژی خوب کامپیوتر وجود دارد که مستلزم شکل دادن به داده ها برای قابل درک شدن داده ها و فرستادن آنها به سمت DAC(در صورتیکه CD صوتی باشد)یا به سمت کامپیوتر (در صورتیکه CD-Rom drive باشد)کار ابتدایی CD player این است که لیزر را روی برآمدگی یک ترک متمرکز کند اشعه های لیزر از طریق لایه پلی کربنات عبور می کند و لایه  آلومینیومی را تحت تاثیر قرار می دهند و به وسیله های opto-electronic ضربه می زنند که کشفیات در نور تغییر می کند برآمدگی ها نور را به طور متفاوت نسبت به "lands"(باقیمانده  لایه آلومینیومی )و حسگر تغییراتی را در بازتابش پیدا می کند.

برای درک بهتر اینجا کلیک کنید.

ترک گیری:سخت ترین قسمت این است که اشعه لیزر روی یک ترک داده متمرکز بشود این متمرکز شدن کار سیستم ترک گیری باعث می شود CD اجرا شود باید لیزر را به سمت بیرون حرکت دهد وقتی که لیزر از مرکز دیسک به سمت بیرون حرکت می کند برآمدگی ها سریعتر از لیزر به سمت عقب بر می گردند این اتفاق به این علت می افتد که در صورت خطی یا مماسی سرعت برآمدگی ها مساوی است بنابراین وقتی که لیزر به سمت موتور spindle حرکت می کند باید سرعت CD را کم کند.برآمدگی عقب تر از لیزر با سرعت های دائم حرکت می کنند و داده ها از دیسک با همان سرعت دائمی بیرون می آیند.

برای درک بهتر اینجا کلیک کنید.

نمونه داده های CD:چندین نمونه متفاوت برای ذخیره داده دریک CD کاربرد دارد بعضی از آنها مدتها قبل فراموش شده اند در راه متداول CD-DA(صوتی)و CD-Rom(داده های کامپیوتری)است.

متن بالا ترجمه ای از http://electronics.howstuffworks.com/cd1.htm سایت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد