کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

رابط HDMI و تصاویر وضوح بالا

رابط HDMIرابط پیشرفته ی HDMI یا High definition Multimedia Interface در سال 2002 توسط یک کنسرسیوم بزرگ که متشکل از شرکت های بزرگی مثل فیلیپس، هیتاچی، سونی، توشیبا و شرکت های دیگر بود به بازار عرضه شد. در مجموع HDMI به عنوان اولین رابط انتقال دهنده همزمان صدا و تصویر در دنیا شناخته می شود که قادر است اطلاعات را به صورت غیر فشرده (Uncompress) به وسایل صوتی و تصویری هماهنگ با این رابط انتقال دهد که این مسئله باعث حفظ کیفیت تصویر و صدا تا حد چشمگیری می شود.


توسعه دهندگان رابط HDMI انواع مختلفی از این رابط را به بازار عرضه کرده اند که هر یک از قابلیت و مزایای مختلفی نسبت به نسخه قبلی خود برخوردار است. اما تنها چیزی که در این میان همیشه حفظ شده قابلیت سازگاری با نسخه های قبلی (backward compatible) این رابط پیشرفته است که به عنوان یکی از مزایای آن شناخته میشود. به طور کلی 4 نسخه مختلف از رابط HDMI توسط توسعه دهنده گان این رابط به بازار عرضه شده اند که در ادامه به بررسی اجمالی آن می پردازم:



انواع رابط HDMI:

*نسخه 1: این رابط در ماه دسامبر سال 2002 به بازار عرضه شد که از مشخصات فنی زیر پشتیبانی می کند:

1. کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر انتقال اطلاعات 4/9Gbps یا 490 مگابایت در ثانیه

2. انتقال بیش از 165 میلیون پیکسل در ثانیه برای فرمت های تصویری

3. انتقال 8 کانال صدا با دقت 24 بیت و 192 کیلوهرتز


*نسخه 1/1: این رابط که در ماه می سال 2004 به بازار عرضه شد از مشخصه فنی زیر پشتیبانی میکند:

1. قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی محافظتی در فرمت DVD Audio


*نسخه 1/2: رابط HDMI نسخه 1/2 در ماه آگوست سال 2005 توسط شرکتهای توسعه دهنده این رابط ارایه شد که از مزایای بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود برخوردار بود. به ظور کلی مزایای این رابط را میتوان در 3 گروه اصلی تقسیم بندی کرد:

1. قابلیت پشتیبانی از دیسکهای نوری Super Audio

2. امکانات ارتباط به منابعی مانند کامپیوتر

3. پشتیبانی از منابع تصویری و صوتی با ولتاژ بالا


*نسخه 1/3: رابط HDMI نسخه 1/3 آخرین نوع از این رابط پیشرفته است که در ماه می سال 2006 با بازار عرضه شد. این رابط که به عنوان پیشرفته ترین نسخه از رابط HDMI شناخته می شود خود شامل 3 زیر مجموعه 1/3 1/3a 1/3b است و دارای مزایای کلی زیر است:

1. کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر انتقال اطلاعات 10/2Gbps یا 1/02 گیگابایت در ثانیه

2. افزایش عمق رنگ.(پشتیبانی از دقت 30 36 48 بیت برای عمق رنگ)

3. پشتیبانی از قابلیت هماهنگی ( انطباق پذیری) صوتی.automatic audio syncing

4. پشتیبانی از فرمت Dolby TrueHD, DTS-HD برای اتصال به تقویت کننده های خارجی( منظور آمپریفایر هایی با پشتیبانی از رابط HDMI است)

5. پشتیبانی از فرمت استاندارد رنگ XVYCC

6. ارائه در نسخه کوچک یا mini برای اتصال به وسایلی مانند دوربینهای فیلمرداری


برای نتیجه گیری بهتر نظر شما را به جدول زیر جلب میکنم:



در کل باید عرض کنم که کابلهای HDMI قابلیت پشتیبانی از وضوح 480i,480p,720p,1080i,1080p را دارند.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از i و p در فرمت HD چیست؟

به طور کلی فرمت HD به دو گروه اساسی تقسیم بندی میشود:

1-فرمت i: این حرف که از ابتدای کلمه interlace گرفته شده نشان دهنده این موضوع است که در این فرمت تمام پیکسل ها و خطوط در یک زمان پرداازش نمیشوند بلکه در ابتدا تعدادی از پیکسل ها پردازش می شود و در مدت زمان اندکی بقیه پیکسلهای باقی مانده پردازش میشود. به عنوان مثال 6 پیکسل را تصور کنید که هر کدام یک عدد مشخص از 1 تا 6 دارند. حال میخواهیم این 6 پیکسل را در حالت interlace پردازش کنیم. پس در این روش ابتدا پیکسلهای زوج را پردازش میکنیم، یعنی 2، 4 و 6. بعد از این موضوع دقیقا پیکسل های فرد 1، 3 و 5 مورد پردازش قرار میگیرند. با این روش تمام پیکسل ها با اختلاف زمان کمتری نسبت به یکدیگر پردازش میشوند. البته این روش یک مشکل دارد و آن هم ایجاد لرزش تصویر یا Flicker در هنگام افزایش اندازه تصویر وسرعت تعویض فریم ها است.

2-فرمت p: این فرمت نوع توسعه یافته فرمت i است که امروزه در بعضی از تلویزیون های جدید مشاهده میشود. در بیان ساده می توان بزرگترین تفاوت فرمت p با i را در نحوه پردازش پیکسل ها و خطوط دانست. به طور کلی در فرمت progressive تمام خطوط و پیکسل ها در یک زمان پردازش می شود. پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته میشود فاقد هرگونه لرزش یا Flicker خواهد بود.


به طور کلی فرمت تصویر و تلویزیون ها به سه گروه اصلی تقسیم بندی میشوند:

1-فرمت استاندارد: در این حالت تصاویر از دقت 720 پیکسل به صورت افقی و 480 پیکسل به صورت عمودی برخوردارند که معمولا در تلویزیون های استاندارد دیده میشود.
این همان کیفیت فیلمهای dvd موجود در بازار است. این گونه دیسکها را چه با کابل HDMI و چه با کابل S-VIDEO وصل کنیم یک کیفیت را به ما ارائه میدهند. البته این نکته را فراموش نکنید که اگر دستگاه پخش دی وی دی شما قابلیت پردازش و بهبود تصویر را دارد، حتما از کابل HDMI استفاده کنید.

2-فرمت HD: در فرمت HD کاربر قادر خواهد بود تصاویر را با دقت 1280 پیکسل به صورت افقی و 720 پیکسل به صورت عمودی مشاهده کند که در این صورت کیفیت قابل مشاهده بهبود فراوانی می یابد.

3-فرمت Full HD: در فرمت Full HD کیفیت تصویر به بهترین حد خود می رسد و کاربر قادر خواهد بود کوچکترین جزئیات تصویر را به راحتی مشاهده کند. در این فرمت تصویر حداکثر 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی قابل مشاهده خواهد بود. پس به همین علت به این نوع فرمت 1080 نیز اطلاق میشود که در کل نشان دهنده حداکثر پیکسل های تصویر در حالت عمودی است.

نکته مهم: در هنگام خرید تلویزیون دقت کنید که اگر میخواهید حداکثر استفاده را از تکنولوژی HDMI ببرید، حتما بر روی تلویزیون لوگو زیر چسبیده باشد:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد