کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

خطر در کمین قلب تپنده کرسف

 اگر مشکل آب برطرف نشود چشمه از بین می‌رود  

مشکل عمده و اصلی کرسف آب آشامیدنی و کشاورزی آن است و در این گرما مردم از این قضیه به شدت در عذابند. آب‌شرب کرسف از آب‌کشاورزی تأمین می‌شود و از یک منبع سرچشمه می‌گیرد.

مهدی سهرابی- گفتن از تاریخ و پیشینه کار چندان سختی نیست ولی اینکه در امتداد آن تاریخ و پیشینه چه کرده‌ایم مهمتر از تکرار آنهاست. شهرک کرسف از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده را شاید همگان با یاد تاریخ و آثار موجود در آن بشناسند ولی مثل همیشه این تاریخ پوششی برای کمبودها و نارساییها شده است.
یکی از میراث گرانبهای کرسف چشمه بزرگ آن است که علاوه بر زیبایی و طراوت خود نقش حیاتی در تأمین آب و اکوسیستم کرسف ایفا می‌کند. اما به نظر می‌رسد قلب تپنده کرسف می‌رود که برای همیشه خاموش شود و شاید دیگر کرسفی در کار نباشد.
بیگدلو، دهیار کرسف در همین زمینه به خبرنگار مردم‌نو گفت: چشمه کرسف قلب این شهرک به شمار می‌رود و هر صدمه‌ای به آن باعث نابودی کرسف می‌شود. 30 سال است درباره رسیدگی به وضعیت این چشمه هشدار می‌دهیم ولی این موضوع فراموش شده است. اگر این چشمه از بین برود دیگر منطقه‌ای به نام کرسف وجود خارجی نخواهد داشت. فهیمی، عضو هیئت‌مدیره امور آب استان شخصاً در محل چشمه حاضر شده‌اند و ضمن ابراز تأسف قول پیگیری نیز داده‌اند.  


وی در تشریح مشکل این چشمه گفت: مشکل این چشمه رشد برخی جلبکها در آن است و سال‌گذشته حدود 5/1 میلیون تومان برای آن هزینه شد ولی به خاطر شست‌وشوهای صورت گرفته در حاشیه آن از سوی اهالی کرسف و استفاده از موادشوینده شیمیایی رشد جلبکها متوقف نمی‌شود. در این شوینده‌ها نیترات و فسفات وجود دارد که نقش کود را برای جلبکها ایفا می‌کنند. از طرف دیگر آب این چشمه راکد است و نمی‌تواند جاری باشد که عامل دیگری برای تسریع رشد جلبکها شده است. این جلبکها باعث شیوع بیماریهایی هم شده‌اند که اگر آب شهرک تأمین می‌شد دیگر خطری این چشمه را تهدید نمی‌کرد.
بیگدلو در ادامه به مشکل بی‌آبی کرسف پرداخت و افزود: مشکل عمده و اصلی کرسف آب آشامیدنی و کشاورزی آن است و در این گرما مردم از این قضیه به شدت در عذابند. آب‌شرب کرسف از آب‌کشاورزی تأمین می‌شود و از یک منبع سرچشمه می‌گیرد. هر چقدر از این آب برای شرب استفاده می‌شود طبیعتاً‌ میزان آب کشاورزی کاهش می‌یابد و به‌عکس، یعنی 50 درصد از آب کشاورزی به منبع آب‌شرب منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر به علت خشکسالی حدود 60 درصد باغات کشاورزان از بین رفته و با آنها در زمینه آب‌زراعی مشکلات زیادی داریم. در همین رابطه به مسئولان مربوطه در شهرستان نامه نوشته شده اما متأسفانه جوابی از شهرستان نمی‌دهند و تا به امروز حرکت خاصی صورت نگرفته است. لوله‌کشی آب کرسف از سال 1350 وجود داشته و امروز کاملاً‌ فرسوده می‌باشد، زیرساختهای آبرسانی به کرسف وجود داشته ولی بعد از انقلاب توجهی به این مسئله نشد. در چندین جلسه‌ای که در فرمانداری برگزار شده دهیاری رونوشتی از نتایج دریافت نکرده ولی آن طور که شنیده‌ایم مصوب شده آب کرسف به طریقی تأمین شود ولی از کجا ما هم نمی‌دانیم.
بیگدلو افزود: در صورتجلسه‌های قبلی قرار بود آب از آبی‌سفلی تأمین شود ولی در صورتجلسه اخیر نامی از مکانی برده نشده است به بهانه اینکه کرسف شبکه آبرسانی دارد آب و فاضلاب  از فرستادن تانکر امتناع می‌کند البته منظور همان شبکه 38 سال پیش است. منبعی که آن زمان برای 200 خانوار بود امروز دیگر نمی‌تواند پاسخگوی بیش از 1000 خانوار باشد. از سوی دیگر انشعابهای غیرمجاز و بهره‌برداری از آنها و بازرسانی که حتی سالی یک بار خبری از آنها نیست مزید بر علت شده‌اند.
وی تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که من دارم به برخی از مشترکان بیش از دو سال است که مراجعه نشده ولی در هر قبض حدود 80 یا 100 هزار تومان بهای آب می‌پردازند آن هم در یک خانواده کم درآمد گاهی شماره کنتور با شماره روی فیش مطابقت ندارد.
اما استفاده از آب ناسالم مشکلات بهداشتی را در برداشته که بیگدلو در این مورد توضیح داد: در چندین مورد از طرف شبکه بهداشت شهرستان آزمایشاتی روی بیماران حاضر در کرسف صورت گرفته که همگی نشان می‌دهند دچار بیماریهای مربوط به آب ناسالم می‌باشند. بخصوص در کودکان زیر پنج سال این عوارض شدیدتر است و خطر بیشتری دارد. بودجه آبرسانی به کرسف باید به طریقی تأمین شود. یعنی در این 30 سال هیچ اعتباری برای آبرسانی به کرسف تخصیص داده نشده؟ اگر این طور است باید نامه‌هایی که ادعا می‌شود برای تأمین هزینه فرستاده‌اند به ما نشان دهند.
و اما مشکل مهم دیگر کرسف که پس از چشمه و آب بیشتر به چشم می‌خورد طرح هادی‌آن است. معمول است در ورودی مناهایی که طرح هادی در آنها اجرا شده تابلویی در همین زمینه نصب می‌شود ولی در کرسف از این خبرها نیست. دهیار کرسف در این رابطه خاطرنشان ساخت: قبل از انقلاب قرار بود در کرسف شهرک‌سازی صورت گیرد و به همین دلیل به کرسف بیشتر شهرک کرسف گفته می‌شود. در آن زمان تمام زیرساختهای لازم برای شهرک‌سازی آماده بود ولی این موضوع هم بعد از انقلاب در مراحل اداری متوقف شد و در طول 30 سال هیچ اتفاقی نیفتاده است. در کرسف اگر اقدامی در زمینه طرح هادی انجام شده تنها با خودیاری مردم بوده و بنیاد مسکن هیچ پروژه‌ای در کرسف غیر از پارک سه هکتاری اجرا نکرده است.
وی افزود: هر 10 سال نقشه‌ای با عنوان طرح هادی به دهیاری داده می‌شود ولی در این مورد کاری صورت نمی‌گیرد، باید سال به سال اعتباری در نظر گرفته شود و حداقل سالی یک یا دو خیابان اجرا شود. در این 30 سال اگر سالی یک خیابان آماده می‌شد به 30 خیابان می‌رسید و کرسف شهر می‌شد. در نقشه‌ای هم که برای طرح هادی کرسف ارائه شده اولین مشکل مقیاس آن است، از طرف دیگر این نقشه با طرح شهرک هماهنگ نیست و  نتیجه مطلوبی ندارد. به عنوان مثال حریم جاده 90 متر در نظر گرفته شده در حالی که حتی اتوبان قزوین به تهران 90 متر حریم ندارد و این کار شدنی نیست. حتی تابلوی طرح هادی هم در ورودی کرسف وجود ندارد و تنها نام آن شنیده می‌شود.
وی افزود: از سال 84 گازرسانی به کرسف شروع شده ولی هنوز به اتمام نرسیده در حالی که در آن سال در روزنامه‌ها چنین عنوان شد که پروژه گازرسانی به کرسف تمام شده و مردم از گاز استفاده می‌کنند، آن زمان پروژه حتی شروع نشده بود. حفاریهای آن زمان هنوز به آسفالت‌ریزی نرسیده‌اند و این در حالی است که حدود 50 خانوار کرسفی هنوز گاز ندارند و چیزی به فصل سرما نمانده است.
بیگدلو اشاره‌ای هم به سد تاریخی کرسف یا همان سد امیر داشت و ادامه داد: این سد مربوط به زمان ساسانیان است و در زمان امیر جهانشاهخان افشار بازسازی شد. متأسفانه به دلیل بی‌توجهی‌های بعد از انقلاب از بین رفته و دیواره آن در حال نابودی است. اگر این سد بازسازی شود روستاهای پایین‌دست می‌توانند از ذخیره آن بهره‌مند شوند و تنها نیاز به لایروبی دارد تا سطح آن پایین برود. با حداکثر 10 میلیون تومان این طرح قابل اجراست و از این گذشته به تفرجگاه بزرگی تبدیل می‌شود که اثرات زیادی به دنبال خواهد داشت.
دهیار کرسف در پایان به مشکل راه ارتباطی کرسف پرداخت و گفت: پیچ خطرناک ورودی کرسف از نقاط حادثه‌خیز شهرستان است و سالانه حدود 20 نفر قربانی می‌گیرد. از عید تاکنون پنج نفر در این پیچ جان باخته‌اند. سال گذشته قرار بود این نقطه اصلاح شود که این اتفاق نیفتاد.
این موارد تنها گوشه‌ای از مشکلات شهرک تاریخی کرسف است که اگر رسیدگی به آنها در پشت تاریخ آن پنهان بماند دیگر کرسفی نخواهد بود تا از تاریخ آن تعریف کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد