کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

سد تاریخی کرسف در استان زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

 

 

پس از بررسی‌های صورت گرفته از سوی شورای سیاست‌گذاری ثبت «سد کرسف» در فهرست میراث فرهنگی کشور اضافه شد.

پرونده «سد تاریخی کرسف» پس از تکمیل برای ثبت در میراث ملی کشور به چهارمین همایش ثبت که در قشم  از 5/10/90در حال برگزاری می‌باشد، ارسال شده بود.
سد کرسف که در شهرستان خدابنده زنجان قرار دارد به دلیل قدمت و تکنیک جمع‌آوری آب به عنوان اثر ارزشمند این منطقه ثبت شد.

بر اساس این گزارش، سد تاریخی کرسف در دوره قاجار با مصالحی نظیر لاشه سنگ و ملات آهکی نزدیک روستای کرسف در شهرستان خدابنده زنجان ساخته شد.

این در حالی است که سد مذکور به شکل مخزنی بوده و در ادوار گذشته علاوه بر تامین آب شرب در امر کشاورزی منطقه نیز موثر بوده است.

بخشی از کناره‌های سد شکسته و تخریب شده که با قرار گرفتن این سازه در فهرست میراث ملی، اقدامات مرمتی و احیای آن اجرایی می‌شود. 

 منبع: http://zanjan.ichto.ir 

 

 سد کرسف یا سد امیر درجنوب غرب روستای کرسف از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است که از مسیر قیدار به همدان در مسیر فرعی به فاصله3 کیلومتری قابل دسترسی است . قدمت تاریخی این سد بنا به سفالهای کشف شده در اطراف روستا به دوره ساسانیان برمی گردد . و مشرف به بقایای شکارگاه امیر جهانشاه خان افشار سرکرده ی ایل افشار در اواسط دوره ی قاجاریه در ناحیه ی خمسه به جای مانده است که در زمان او نیز نسبت به مرمت سد اقداماتی صورت گرفته است و چنانچه در معرفی و بررسی  زوایای این سد تاریخی و ناشناخته تاکنون هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است که این خود باعث گمنامی آن گردیده است . این سد بر روی یکی از شاخه های رودخانه ی قزل اوزن ساخته شده که به آن رودخانه ی شور گفته میشود.

سد کرسف از نوع سدهای وزنی و سنگی پشت بند دار به طول 100 متر و ارتفاع 15 متر دارای ظرفیت آبگیری حدود 5 ملیون متر مکعب است و برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت وروستاهای پایین دست از آب این سد بهره مند  شدند .  سازه این سد دقیقا در مقطع U شکل کاملا سنگی احداث و توسط دو پایه ی پشت بند دار مستحکم گردیده است و تا کنون هیچگونه نشانی از لغزش یا شکاف دیده نمیشود اما این سازه خود به تنهایی گواه زنده بر قدمت مهندسی سدسازی در ایران است. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد