کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

خطر در کمین قلب تپنده کرسف

دهیار کرسف: اگر مشکل آب برطرف نشود چشمه از بین می‌رود.

 

مشکل عمده و اصلی کرسف آب آشامیدنی و کشاورزی آن است و در این گرما مردم از این قضیه به شدت در عذابند. آب‌شرب کرسف از آب‌کشاورزی تأمین می‌شود و از یک منبع سرچشمه می‌گیرد...

گفتن از تاریخ و پیشینه کار چندان سختی نیست ولی اینکه در امتداد آن تاریخ و پیشینه چه کرده‌ایم مهمتر از تکرارآنهاست. روستای کرسف از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده را شاید همگان با یاد تاریخ و آثار موجود در آن بشناسند ولی مثل همیشه این تاریخ پوششی برای کمبودها و نارساییها شده است.

یکی از میراث گرانبهای کرسف چشمه بزرگ تاریخی و طبیعی آن است که علاوه بر زیبایی و طراوت خود نقش حیاتی در تأمین آب واکوسیستم کرسف ایفا می‌کند. اما به نظر می‌رسد قلب تپنده کرسف می‌رود که برای همیشه خاموش شود و شاید دیگرکرسفی در کار نباشد. ....

بیگدلی، دهیار کرسف در همین زمینه به خبرنگار مردم‌نو گفت: چشمه کرسف قلب این روستا به شمار می‌رود و هر صدمه‌ای به آن باعث نابودی کرسف می‌شود. چندین سال است درباره رسیدگی به وضعیت این چشمه هشدار می‌دهیم ولی این موضوع فراموش شده است. اگر این چشمه از بین برود دیگر منطقه‌ای به نام کرسف وجود خارجی نخواهد داشت.

 فهیمی، مدیر عامل امور آب منطقه ای استان شخصاً در محل چشمه حاضر شده‌اند و ضمن ابراز تأسف قول پیگیری نیز داده‌اند. وی در تشریح مشکل این چشمه گفت: مشکل این چشمه رشد برخی جلبکها در آن است وسال‌گذشته حدود 5/1 میلیون تومان برای آن هزینه شد ولی به خاطر شست‌وشوهای صورت گرفته در حاشیه آن از سوی اهالی کرسف و استفاده از موادشوینده شیمیایی رشد جلبکها متوقف نمی‌شود. در این شوینده‌ها نیترات و فسفات وجود دارد که نقش کود را برای جلبکها ایفا می‌کنند. از طرف دیگر آب این چشمه راکد است و نمی‌تواند جاری باشد که عامل دیگری برای تسریع رشد جلبکها شده است. این جلبکها باعث شیوع بیماریهایی هم شده‌اند که اگر آب روستا تأمین می‌شد دیگر خطری این چشمه راتهدیدنمی‌کرد.
بیگدلی در ادامه به مشکل بی‌آبی کرسف پرداخت و افزود: مشکل عمده و اصلی کرسف آب آشامیدنی و کشاورزی آن است و در این گرما مردم از این قضیه به شدت در عذابند.

 آب‌شرب کرسف از آب‌کشاورزی تأمین می‌شود و از یک منبع سرچشمه می‌گیرد. هر چقدر از این آب برای شرب استفاده می‌شود طبیعتاً‌ میزان آب کشاورزی کاهش می‌یابد و به‌عکس، یعنی 50 درصد از آب کشاورزی به منبع آب‌شرب منتقل می‌شود. وی ادامه داد: از طرف دیگر به علت خشکسالی حدود 50درصد باغات کشاورزان از بین رفته و با آنها در زمینه آب‌زراعی مشکلات زیادی داریم. در همین رابطه به مسئولان مربوطه در شهرستان نامه نوشته شده اما متأسفانه جواب قانع کننده ای ازآنها شنیده نمیشود و تا به
 امروز حرکت خاصی صورت نگرفته است. لوله‌کشی آب کرسف از سال 1350 انجام شده  و
امروز کاملاً‌ فرسوده می‌باشد، . در چندین جلسه‌ای که  با مسولین ذیربط برگزار شده  دهیاری رونوشتی از نتایج دریافت نکرده ولی آن طور که شنیده‌ایم مصوب شده آب کرسف  به طریقی تأمین خواهد شد  ولی از کجا ما هم نمی‌دانیم.

 بیگدلی افزود: در صورتجلسه‌های قبلی قرار بود آب از آبی‌سفلی تأمین شود ولی در صورتجلسه اخیر نامی از مکانی برده نشده است . منبعی که آن زمان برای 200 خانوار بود امروز دیگر نمی‌تواند پاسخگوی بیش از 1000 خانوار باشد. ازسوی دیگر انشعابهای غیرمجاز و بهره‌برداری از آنها و بازرسانی که حتی سالی یک بار خبری از آنها نیست مزید بر علت شده‌اند. وی تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که من دارم به برخی از مشترکان بیش از دو سال است که مراجعه نشده ولی در هر قبض حدود 80 یا 100 هزار تومان بهای آب می‌پردازند آن هم در یک خانواده روستایی، گاهی شماره کنتور با شماره روی فیش مطابقت ندارد. اما استفاده از آب ناسالم مشکلات بهداشتی را در برداشته که بیگدلی در این مورد توضیح داد: در چندین مورد آزمایشاتی که از آب شرب انجام شده که همگی نشان می‌دهند آب ناسالم می‌باشد. و خطراتی برای کودکان بخصوص در کودکان زیر پنج سال دارد . بودجه آبرسانی به کرسف باید به طریقی تأمین گردد. آیا جایی که بیش از 18 شهید سرافراز  وزادگاه فدایی رشیداسلام شهید مظفر علی ذوالقدر، اولین وتنها شهید استان زنجان از گروه فدائیان اسلام و موطن اولین دانشمند منطقه خدابنده حکیم زهراوی کرسفی میباشد سزاوار است حتی ازنوشیدن یک جرعه آب شرب بهداشتی محروم باشند؟...!امیدوارم درددل من به گوش مسئولین ذیربط برسد شاید فکری بحال این مردم شریف ،انقلابی و ولایتمدار کرسف بکنند (ان شاءا...)




عکس قدیمی چشمه مربوط به حدود 15 سال پیش


منبع: http://karasf445.blogfa.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد